La filosofia està escrita en aquest enorme llibre sempre obert davant els nostres ulls (vull dir l’Univers), però no el podem entendre si abans no n’aprenem l’idioma en què està escrit. I està escrit en llenguatge matemàtic.

Així s’expressava Galileu en Il Saggiatore ja fa gairebé 500 anys. I des de llavors l’èxit de la humanitat seguint el consell del savi italià ha estat aclaparador. Però, fins a quin punt l’ensenyament de les matemàtiques a tots els nivells transmet eines que permetin a les noves generacions d’entendre millor el món? Aprenem les matemàtiques útils per al progrés científic i tecnològic, com ens va suggerir de fer Galileu?


PROGRAMA


15:30 Recepció

15:45 Presentació

16:00 Quan la natura parla matemàtiques
Àngel Calsina, Departament de Matemàtiques de la UAB

La Natura està escrita en caràcters matemàtics i és feina nostra mirar de llegir-la. Però de vegades és més que això. De vegades sembla que la Natura entengui i parli el llenguatge en què està escrita. Això és així quan descobrim la successió de Fibonacci en el nombre d’avantpassats d’una abella o en els arranjaments del pètals d’una flor. Hi ha casos potser menys coneguts però igual de sorprenents. Com per exemple quan ens preguntem si és possible una determinació experimental del nombre e. I, en un ordre de coses totalment diferent, quan uns insectes ens diuen que saben de l’existència dels nombres primers.

16:50 Presentació d'experiències

El retrocés de les geleres
Jaume Serra, de l'Equip de Matemàtiques a secundària "Vilatzara" de l'ICE de la UAB

La gran majoria de les glaceres de la Terra estan en retrocés. A banda de les mesures científiques que ho palesen, alguns de nosaltres ho hem pogut constatar personalment.
En la seqüència didàctica que presentem, es parteix de les dades de diverses expedicions al Kilimanjaro i mostrarem quin camí segueix el grup-classe interpretant les dades, buscant-ne de noves, representant-les i traient conclusions. Finalment, apliquem aquest enfoc al cas més proper de les glaceres del Pirineu.

17:30 Pausa

18:00 Taula rodona: Ensenyem prou matemàtica aplicada?
A la taula es debatrà sobre la matemàtica aplicada que ensenyem a l'alumnat de secundària i de primers cursos d’universitat d’estudis científics i tecnològics.

Modera: Sílvia Cuadrado, Departament de Matemàtiques de la UAB

Participen:
Carles Barril, Departament de Matemàtiques de la UAB.
Ramon Casals, Institut Leonardo da Vinci, Sant Cugat del Vallès.
Sergi del Moral, Institut Les Vinyes, Castellbisbal.
Jaume Soler, Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental de la UPC.


Data: Dimecres, 26 d'abril de 2017
Lloc de realització: Facultat de Ciències de la UAB, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
Organitzen: Departament de Matemàtiques i Programa Argó de l’ICE de la UAB.
Coordinació: Àngel Calsina i Armengol Gasull, Departament de Matemàtiques de la UAB

Inscripcions: Ompliu el formulari d'inscripció

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
Per obtenir la certificació no us descuideu de signar als fulls corresponents, que trobareu a la secretaria de la Trobada fins a l'hora de la pausa.

 

 

 

ICE - Edifici A - 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès), 93 581 23 93, Fax 93 581 46 56 - ga.ice@uab.cat / Sant Antoni M. Claret, 171 - 08041 Barcelona - Tel. 93 433 50 50 - ice.santpau@uab.cat